Trolle pochodzą z mitologii skandynawskiej. Były to postaci przypominające wyglądem człowieka, ale o wiele brzydsze i napawające obrzydzeniem. Najczęściej jawiły się jako stworzenie bardzo stare (czasami porośnięte drzewami), brzydkie, złośliwe i mało inteligentne. Od tych postaci i ich cech pochodzi określenie „trollowania” zbliżone do „hejtowania”.
Psychologowie badający internetowych trolli stwierdzili, iż mają oni cechy narcyzów, sadystów i psychopatów. W związku z tym trollowanie nie jest cechą godną pochwały. Zwykle poprzedza ono kłótnię i nosi znamiona prowokacji opartych na kłamstwach, insynuacjach, dwuznacznościach. Mamy z nim do czynienia na forach i czatach, na grupach dyskusyjnych, w socjal mediach na forach zamkniętych i na otwartych portalach informacyjnych.
Szczególnie tam dochodzi do sytuacji, kiedy ktoś – troll pragnie za wszelką cenę skupić na sobie uwagę w określonym celu: dowartościowania siebie, wprowadzenie chaosu i manipulowania innymi internautami.
Sprawdź 10 wybranych cech trollowania i jeśli choć jedna pasuje do Twojego sposobu istnienia w sieci, masz problem. Przemyśl swoje postępowanie i postaraj się je zmienić:
1. troll włącza się do dyskusji, mimo iż nie zna sedna tematu i chce przekonać wszystkich do swojej tezy;
2. dąży do zamieszania i zapętlenia dyskusji, dlatego też zadaje pytania i oczekuje odpowiedzi, które już padły;
3. prowokuje zebranych forumowiczów, komentatorów do tego, aby weryfikowali swoje zdanie, wskazując na rozbieżności z jego poglądami, których nie potrafi uargumentować;
4. troll tworzy własne klony i powołuje się na „ich” opinie, czyli tworzy swoje zaplecze ideowe, fikcyjne autorytety;
5. atakuje i obraża innych użytkowników zamiast analizować temat dyskusji;
6. zarzuca innym błędy w myśleniu i literówki a sam ignoruje zasady ortografii, aby szokować;
7. ma poczucie wyższości i gardzi innymi;
8. obraża i nazywa innych trollami, często wita się też obraźliwymi zwrotami;
9. troll często przedstawia siebie jako ofiarę moderatorów czy adminów;
10. okłamuje internautów, podszywając się pod zupełnie kogoś innego, zmieniając swój wiek, płeć, wykształcenie.
Najwięcej trolli znajdziemy na portalach typu „hejted”, gdzie ludzie próbują dowartościować się kosztem innych, na lokalnych forach informacyjnych, a także na forach opiniotwórczych, np. filmowych: trolle „recenzenci”, „eksperci od sportu i polityki”, „znawcy prawdy” o celebrytach.
Ponoć istnieje cały rynek pracy zatrudniający trolli do określonych celów prowadzenia kampanii marketingowych lub politycznych, czyli do manipulowania rzeczywistością wirtualną i realną sferą publiczną. Zawód: troll? Charakter pracy: zdalna? To bardzo możliwe kierunki rozwoju trollingu jak i internetowego hejtu.
Przykłady trollowania: