Responsive Web Design

Strona www to świetne narzędzie marketingowe. Pomaga wypromować w sieci swoją twórczość czy firmę. Dlatego też podstawowa wiedza z zakresu technologii mobilnych, stron internetowych czy znajomość najnowszych trendów e-commerce (e-commerce to sprzedaż z wykorzystaniem urządzeń elektornicznych – telefonu, tableta, komputera) jest w cenie.

Najważniejsze pojęcia, które trzeba znać, żeby ze spokojem rozmawiać z freelancerem (osoba realizująca projekty na zlecenie) czy firmą informatyczną to: RWD, pozycjonowanie (SEM/SEO), omnichannel (połączenie wszystkich kanałów komunikacyjnych), zmiany w polityce Google czy e-commerce.

RWD – najnowsze trendy od 2 lat

Responsive Web Design to technologia, która pozwala na automatyczne dostosowanie strony internetowej do każdej rozdzielczości ekranu. Dzięki temu można wygodnie wyświetlać ją na komputerach, smartfonach i tabletach. Widok strony zmienia się w zależności od urządzenia, menu i struktura dostosowują się do wielkości ekranu, grafika zostaje przeskalowana, czcionka jest dobrana do widoku tak, by zawsze była czytelna. Strona w RWD ma być przejrzysta i przyjazna, by użytkownik chciał do niej wrócić.

Ilość odwiedzin na portalu, który został tak przystosowany, może wzrosnąć kilkakrotnie, ponieważ takie są zalecenia Google. Najnowsze trendy pozycjonowania mówią o tym właśnie, że pierwszeństwo mają strony responsywne.

wpb

Bez RWD

Jeszcze kilka lat temu, zajmujący się tworzeniem stron, musieli budować ich odpowiedniki mobilne. W przeciwnym razie użytkownicy smartfonów i tabletów oglądali stronę niepełną, z błędami, bez grafiki i działąjących skryptów. Spadała więc jakość i poziom zadowolenia obu stron: twórców lub też zlecających budowę www, ale i odbiorców treści (potencjalnych klientów?). Wadą tworzenia stron mobilnych były i są koszty, trudności z aktualizacją, czasochłonność i często zbytnie uproszczenia graficzne.

Strony z RWD, czyli responsywne

Konieczność budowania stron responsywnych wynika z popularności smartfonów jako narzędzi komunikowania się w sieci. Zauważa to opracowany przez Googla nowy algorytm wyszukiwarki, a w związku z tym webmasterzy nie mają wyjścia. Nie oznacza to, iż RWD nie mają wad. Należy do nich przede wszystkim wydłużony i zwiększony transfer danych. Wyświetlanie ich w mniejszych rozdzielczościach wymusza obowiązek znajomości arkuszy stylów i tworzenie co najmniej dwóch dla każdej strony. Pierwszy z nich znajdzie zastosowanie dla przeglądarek standardowych, drugi dla przeglądarek urządzeń mobilnych.

Zalety RWD

Zaletą stron responsywnych poza skuteczniejszym pozycjonowaniem przez kombajn Google jest wygoda użytkowników. Ogromna ich rzesza oczekuje elastyczności i lepszej czytelności kontentu stron www. Dotyczy to treści przeznaczonych do czytania, ale też do oglądania czy słuchania. Zaletą RWD jest również tworzenie jednej wersji strony, co skraca czas jej powstawania.

RWD a aplikacje mobilne

Nie wiadomo czy tendencje RWD wytrzymają konkurencję z aplikacjami. Odbiorcy posługujący się urządzeniami mobilnymi – z naciskiem na smartfony – coraz częściej wybierają specjalnie dla nich przygotowane programy. Większość portali informacyjnych udostępnia za darmo tego typu aplikacje i nie koniec na tym, bowiem dołączają do nich banki i urzędy państwowe. To wymusza inne kierunki rozwoju dla całego internetu. Być może w niedalekiej przyszłości nikt nie będzie korzystał z przeglądarek internetowych w smartfonach?