Ninja assassin

  • 23 listopada 2010

Ninja assassin – Ninja zabójca
Film/psychologiczny, akcja/2010

Obsada: Rain – Raizo, Naomie Harris – Mika Coretti, Ben Miles – Ryan Maslow, Rick Yune – Takeshi, Shô Kosugi – Ozunu
Scenariusz: Matthew Sand, J. Michael Straczynski
Reżyseria: James McTeigue
Uwaga! Recenzja zawiera elementy fabuły lub zakończenia

Wątek psychologiczny filmu – retrospekcje

Raizo jest typowym przykładem dorastającego buntownika. To młodzieniec żyjący przeszłością, która była dość tragiczna. Jako dziecko, sierota, został przygarnięty przez „mistrza” – uchowaj nas Boże przed takimi mistrzami – Ozuna. Jego metody wychowawcze w niczym nie przypominały normalnego domu, zresztą wychowywanie w miłości i przyjaźnie nie było jego celem. To nie mistrz sztuk walki, ale „producent” potencjalnych zabójców ninja, najemników, którzy będą walczyć i ginąć na jego skinienie. Każdemu z nich wpaja zasadę bezwzględnego posłuszeństwa, chowając się za pojęciem rodzina, klan i synonimami. Tak naprawdę jednak to psychopata owładnięty kultem własnej jednostki i pożądaniem bogactw w zamian za usługi wychowanych przez niego ninja.

Ozunu psychopatyczny sadysta... -mistrz

Ozunu nie liczy się z uczuciami dzieci i swoich dorastających podopiecznych. Za najmniejsze przewinienia lub źle wykonane ćwiczenie, stosuje chłostę, bicie do krwi lub klatkę bambusową, w której dzieci stoją i cierpię z pragnienia. W którymś momencie filmu widzimy przyjaciółkę Raizo i jej reakcję na rany, jakich doznał na stopach. Nocą smaruje mu maścią krwawiące stopy i tak zaczyna się ich przyjaźń. Poza kilkoma zdaniami wymienionymi z nią, członkowie „rodziny” w zasadzie nie rozmawiają ze sobą, wykonują tylko polecenia i są traktowani jak przedmioty czy zwierzęta. Kilka lat później ich przyjaźń zostaje przerwana. Ozunu każe ją zabić, ponieważ dziewczyna przekroczyła mur i próbowała uciec do świata, gdzie jest prawdziwe życie. Coś się wtedy załamało w Raizo. Bardzo przeżył śmierć przyjaciółki i na całą szkołę zaczął patrzeć bardziej krytycznie.

Ozunu wręcza miecz Raizu, aby zabił dziewczynę...

Któregoś dnia Ozunu oraz inni ninja mieli dokonać inicjacji Raizo. Pojechali do miasta, aby wykonać zabójstwa na zlecenie. Ozunu wydał polecenie, aby ten poszedł za wskazanym mu mężczyzną i odebrał mu zegarek. Chodziło oczywiście o zabicie nieznajomego. Ofiarą okazał się siłacz, którego nie było łatwo pokonać. Po jego śmierci jednak Ozunu nakazał Raizo zabić dziewczynę, która próbowała ucieczki ze szkoły (raczej z hodowli), zdradzając przy tym „rodzinę”. Wówczas chłopak wreszcie dojrzał. Ocenił wewnętrznie, iż nie chce dalej tak żyć jak niewolnik, nie chce też zabić młodej dziewczyny i być mordercą. Rzucił się na Ozunu i rozciął mu twarz, pokonał innych ninja, a następnie uciekł. Od tamtej pory stał się zwierzyną, którą tropili ninja wysłani przez Ozunu. Sam też tropił ninja z klanu Ozunu i samego „mistrza”.

Wątek sensacyjny – teraźniejszość w filmie

Agentka CIA Coretti zajmuje się badaniem tajemniczych morderstw w różnych kręgach i miejscach na świecie. Akcja rozgrywa się w Berlinie, gdzie wraz z przyjacielem próbują ustalić motywy i sprawców zbrodni na rosyjskim premierze. Dziewczyna dochodzi do wniosku, iż autorem wielu zbrodni z przeszłości są ludzie zatrudniani przez japońską mafię, zawodowi mordercy. Wpada na trop niemieckiego dziennikarza, który odkrył tę samą prawdę i pragnie się z nim skontaktować. Od jego żony jednak dowiaduje się, iż mąż został zabity przez niewidzialnego przeciwnika. Zginął dlatego, gdyż był zbyt bliski prawdy dotyczącej niektórych zabójstw i przelewów pieniędzy występujących w tych samym czasie.

Coretti ma być kolejną ofiarą Yakuzy i płatnych zabójców Ozunu

Kiedy Coretti zbliża się do odkrycia tajemnicy śmierci dziennikarza i wielu innych ofiar tajemniczych ninja, Raizo otrzymuje zlecenie. W zleceniu jest zdjęcie Coretti i jej adres. Nocą agentka wróciwszy do domu, zostaje napadnięta w swoim własnym domu przez niewidzialnego w ciemności ninja. Nie rozumie tej sytuacji, ponieważ do gry wmieszał się ktoś trzeci i walczy za nią, w jej obronie. Obrońcą tym jest właśnie Razio.

Decydujące starcie Raziu - walka dobra ze złem

Podsumowanie

Gdyby zbadać czas trwania retrospekcji, łatwo dojść do wniosku, że jest to film psychologiczny. Wątek krzywdy i pobytu w szkole Ozunu, praktycznie w więzieniu karnym, jest tu dominujący. To przemawia za tym, aby obraz zakwalifikować do filmów psychologicznych. Losy Raizo mogą być metaforą życia dzieci skazanych na „pranie mózgów” przez zupełnie nieodpowiedzialnych rodziców, zboczonych ojców – psychopatów. Klan Ozunu przypomina raczej sektę, której członkowie wychowywani są w kulcie przywódcy, jemu nie można się przeciwstawiać pod żadnym pozorem. Tak też jest w większości rodzin, gdzie wychowanie opiera się wyłącznie na intuicji i jest w istocie hodowaniem bez pracy wychowawczej i… tyranią. Główny bohater Raizu przypomina Danny’ego z filmu „Człowiek pies” (2005). Ozunu hodował go, aby kiedyś posłużyć się nim jako zabójcą, tak jak Bart hodował Danny’ego, traktując go niczym psa. Wielu rodziców tak właśnie traktuje swoje dzieci…

Efekty specjalne

Oglądając sceny walki, zauważamy wiadra czerwonej farby przelewające się po ekranie, aż do przesady. Jest to styl filmowania czy kadrowania przeniesiony z gier komputerowych, komiksów japońskich oraz kreskówek. Podczas seansu nie można włączyć „OPCJI” filmu i wymazać krew z obrazu – taka operacja graficzna jest możliwa we współczesnych grach. Sceny walk są imponujące.
Doskonałe sceny walki