Najlepsze filmy 2010 roku

Plusy filmowe 2010 roku

Spośród filmów 2010 roku, które recenzowałem, na uwagę zasługują i największe oceny przyznałbym:

Kategoria filmowa Tytuł Uzasadnienie
Komedia
Pan wróżka
Dwayne Johnson za główną rolę w tym obrazie powinien dostać co najmniej nominację do Oscara. Po raz kolejny udowodnił, że potrafi grać nie tylko mięśniami, ale całym sobą. Cóż, ale widzom i chyba scenarzystom imponuje jako osiłek, który często nie rozumie, co się dzieje. Ale kto by zrozumiał, gdyby nagle nocą zobaczył siebie ze skrzydłami na plecach?
Komedia sensacyjna
Nasza niania jest agentem
Motyw szpiega mieszkającego gdzieś w pobliżu nas (chodzi o Amerykanów) jest stary jak „żelazna kurtyna” i legenda 007 – super agenta ratującego świat przed (?) wrogiem ludzkości. Dziwne, że jeszcze może bawić. Z pewnością za sprawą Jackie Chana, który zawsze daje z siebie wszystko i nie można go nie lubić.
Familijny Wyobraź sobie Eddie Murphy i Yara Shahidi to w filmie tata i mała córeczka. Filmy familijne pokazują zazwyczaj poświecenie się rodziców dla dzieci. Tutaj ojciec pierwotnie ignoruje wyobraźnię córki, która rozmawia z duchami wyimaginowanych przyjaciółek pod „kocusiem”. Z czasem wszystko się zmienia i relacje rodzinne pomiędzy ojcem i córeczką polepszają się.
Dramat Różyczka i Matka Teresa od kotów Pierwszy z wymienionych pokazuje młodą dziewczynę, która padła ofiarą systemu politycznego i aparatu terroru. Drugi obraz jest analizą rozpadu rodziny i poszukiwaniem odpowiedzi na pytanie, dlaczego doszło do tragedii. Oba filmy bardzo wartościowe historycznie, etycznie i społecznie.
Sci-fi Księga ocalenia To bardzo natchniony film. Denzel Washington wciela się tu w rolę Eli, kuriera niosącego świętą księgę do centrum cywilizacji ocalałego po katastrofie nuklearnej świata. Dzięki słowu zapisanemu w księdze mają szansę przetrwania.
Psychologiczny Wszyscy mają się dobrze Robert de Niro jako ojciec kilkorga dojrzałych i samodzielnych dzieci chce im zrobić niespodziankę. Wyrusza więc, aby odwiedzić ich kolejno bez zapowiedzi. Podczas pobytu u dzieci dowiaduje się prawdy o nich i o sobie.
Thriller Wyspa tajemnic Leonardo DiCaprio wciela się w rolę Tedda/Andrew – tak naprawdę sam nie wie, kim jest? Przeżył ogromny szok. On lub jego żona zamordowali własne dzieci. Przez cały film staramy się dociec tej prawdy.
Obyczajowy Mama w opałach i Święty interes Oba filmy poruszają bardzo ważne kwestie egzystencjalne. Poszukiwanie prawdy o sobie, próba odnalezienia się w otaczającej rzeczywistości, rodzinie, społeczności lokalnej, to kwestie, na które widz także poszukuje odpowiedzi.
Political-fiction Autor widmoZielona strefa Oba obrazy noszą piętna doskonałych reżyserów, świetnych scenariuszy. Oba także obnażają prawdę o systemie totalitarnym, jakim jest amerykańska demokracja sterowana przez służby specjalne. Doskonałe kreacje Ewana McGregora i Matta Damona. Szkoda, że nie otrzymają Oscarów – z wiadomych powodów.
Romans Listy do Julii Amanda Seyfried jako Sophie wybiera się do Włoch ze swoim narzeczonym jeszcze przed ślubem. Okazuje się, że nie są dla siebie stworzeni a miłość jest wielka i ponadczasowa.
Bajka dla dzieci (animacja) Jak wytresować smoka Głównym bohaterem dzieła jest mały chłopiec, któremu marzy się zmienianie świata. Nie chce walczyć ze smokami, ale ulepszać narzędzia codziennego użytku. To kłóci się z tradycją Wikingów, wg której powinien zostać wojownikiem.
Przygodowy Książę Persji Jake Gyllenhaal wcielił się w postać Dastana jednego z braci, książąt perskich, któremu inni życzą bardzo źle. W dodatku chcą przejąć władzę, zabijając ojca, o co oskarżają Dastana.

W zestawieniu nie ma filmów wyprodukowanych w 2010 roku, ale rozpowszechnianych w Polsce w 2011 roku, np. „Prawdziwe męstwo”, „Jak zostać królem” i in., niektóre wartościowe i nominowane do Oscarów za 2010 rok.

Minusy filmowe 2010 roku

Tytuł najgorszego filmu 2010 roku przyznałbym obrazowi „Zmierzch 3. Zaćmienie”, który kipi erotycznym podnieceniem bez możliwości spełnienia z zupełnie nieracjonalnych przyczyn. Złotą Malinę za najgorszą kreację aktorską wręczyłbym Angelinie Jolie za „Salt”, jest niewiarygodna i sztuczna. Rozczarowaniem roku była animacja „dla dzieci” „Toy story 3”, z której neurotyczni scenarzyści zrobili horror.

Najgłupsze scenariusze napisano do filmu „Pozdrowienia z Paryża”, w którym zagrał min. J. Travolta i „Nowszy model” z „kreacją” C. Zety-Jones. W długich włosach bohaterki i w scenariuszu zaplątali się także twórcy animacji „Zaplątani”. Najgorzej dobraną aktorkę śmiało można wskazać w filmach „Wielki Mike” i „Wszystko o Stevenie” – w obu błyszczała wyglądająca na „nastolatkę” S. Bullock (47lat). Największa porażka kompozycyjna filmu to przesunięcie wyjaśnienia zasad działania świata przedstawionego i motywów postępowania głównego bohatera w „Incepcji”, a także nadmiar efektów specjalnych w tym filmie – przewaga formy nad treścią. Nie udało się także stworzyć wiarygodnego obrazu scenarzystom i reżyserowi filmu „Predators”, tak oczekiwanego przez fanów serii.

„Nie masz pomysłu na życie – ukradnij go” – to przesłanie najnudniejszego filmu roku: „The social network”. Doskonałą rolę Catherine stworzyła Julianne Moore w „Chloe”, ale i tutaj zawiedli scenarzyści, bowiem z filmu psychologicznego na koniec zrobili horror. Nie do końca przemyślane zostały scenariusze do polskich produkcji „Mistyfikacja” i „Kołysanka”. Wręcz ośmieszyli się producenci i aktorzy w produkcjach „przygodowych” typu „zabili go i uciekł”, jak „Niezniszczalni”, „Drużyna A” czy „RED”.